Καρφώνουν ο ένας τον άλλο με πένες βουτηγμένες στο δηλητήριο της μοχθηρίας… (LOU MARINOFF)

Καρφώνουν ο ένας τον άλλο με πένες βουτηγμένες στο δηλητήριο της μοχθηρίας… (LOU MARINOFF)

Ο Ολλανδός φιλόσοφος Ντεζιντέριους Έρασμος είδε αυτό το κύκλο διαμάχης να διαιωνίζεται σε κάθε επίπεδο της κοινωνίας, το 1517, στο βιβλίο του Το παράπονο της Ειρήνης.

Εισέρχομαι σε αυλές βασιλέων… βλέπω κάθε έκδηλο σημάδι των υψηλών αξιωμάτων και της ανθρωπιάς… Είναι όλα μια επίστρωση… Τα πάντα είναι διεφθαρμένα από φανερές κλίκες ή από κρυφές μνησικακίες και έχθρες.

– ΝΤΕΖΙΝΤΕΡΙΟΥΣ ΕΡΑΣΜΟΣ

Ακόμη και η φιλοσοφία, η κατάρτιση, η προσεκτική αφοσίωση στη λογική και την αναζήτηση της αλήθειας δεν έχουν επιτύχει να εγκαταστήσουν την ειρήνη. Ο Έρασμος συνέχιζε: “ Εδώ επίσης βρίσκω έναν πόλεμο άλλου είδους, λιγότερο αιματηρό, αλλά όχι λιγότερο οργισμένο… καρφώνουν ο ένας τον άλλο με πένες βουτηγμένες στο δηλητήριο της μοχθηρίας· ξεσχίζουν ο ένας τον άλλο με τσουχτερές ρετσινιές και εκσφενδονίζουν το θανατηφόρο βέλος της γλώσσας τους ενάντια στην υπόληψη του αντιπάλου τους”.
Αυτές οι λέξεις ακούγονται τόσο αληθινές σήμερα όπως και πριν από αιώνες: Είναι επίσης μια εύστοχη περιγραφή των κουτσομπολιών των μικρών πόλεων, της εξουσίας και της πολιτικής εκστρατείας της ίδιας.
Τίποτα από αυτά δεν έχει σταματήσει τους φιλοσόφους (μαζί με πολλούς άλλους) από το να προσπαθήσουν να εκφράσουν το πόσο βαθιά έχουν επηρεαστεί από τις ανθρώπινες διαμάχες που έχουν παρακολουθήσει αυτοπροσώπως. Πολλοί έχουν εμπνευστεί τρόπους για να κατευνάζουν τις μελλοντικές διαμάχες. Ο Πλάτωνας έζησε την καταστροφή του αθηναϊκού πολιτισμού στον Πελοποννησιακό πόλεμο με τη Σπάρτη, και ως αντίδραση έγραψε την Πολιτεία σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει ένα λεπτομερές προσχέδιο της ουτοπίας. Ομοίως, αφού παραστάθηκε στη λεηλασία της Ρώμης από τους Βησιγότθους, ο Αυγουστίνος έγραψε την Πολιτεία του Θεού, δείχνοντας προς την ουτοπία του επόμενου κόσμου αντί αυτού.
Ο Τόμας Χομπς έγραψε τον Λεβιάθαν στην εξορία κατά την διάρκεια του αγγλικού εμφυλίου πολέμου, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια κατάσταση διαρκούς εμφύλιας ειρήνης και κοινοπολιτείας.
Ο Ιμάνουελ Καντ δοκίμασε το γράψιμό του στην επίλυση διαμαχών σε ένα μικρό βιβλίο που ονομάζεται Αιώνια Ειρήνη, περιγράφοντας ένα σχέδιο για να επιλυθούν οι ευρωπαϊκές διαφορές της εποχής του μη βίαια. Ειρωνικά δανείστηκε τον τίτλο του βιβλίου από το όνομα ενός πανδοχείου – ενός πανδοχείου που βρισκόταν ακριβώς δίπλα σ’ ένα νεκροταφείο. Όλοι θα αποκτήσουμε αιώνια ειρήνη τελικά, αλλά πολύ αργά για να μας κάνει καλό σε αυτό τον κόσμο και αυτή τη ζωή!
Μεγάλοι διανοητές του 20ου αιώνα επίσης έδωσαν βάρος στην υπόθεση, ακόμη περισσότερο, αφού είδαν το μακελειό του Πρώτου Παγκόσμιου πολέμου και τον παγκόσμιο όλεθρο του Δεύτερου Παγκόσμιου πολέμου.
Ο Σίριλ Τζόαντ έγραψε: “Ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός είναι το αποτέλεσμα του να προικίσεις με τα φρούτα της ιδιοφυΐας μερικών ανθρώπων ένα πληθυσμό ο οποίος είναι συναισθηματικά στο επίπεδο βαρβάρων και πολιτισμικά στο επίπεδο σχολιαρόπαιδων”.
Όμως, παρά αυτές τις αθάνατες σκέψεις, οι διαμάχες των θνητών συνεχίζονταν χωρίς να ανακόπτουν το ρυθμό τους. Την ίδια στιγμή, η σχετική με τις διαμάχες φιλολογία έγινε λιγότερο αισιόδοξη, σε μεγάλη κλίμακα εγκατέλειψε την ιδέα της ουτοπίας και εντάθηκε ο κυνισμός και η σάτιρα.
Ο Άλντους Χάξλεϊ, ο Τζορτζ Όργουελ, η Άιν Ραντ και ο Άρθουρ Κέσλερ γράψανε θαυμάσια, αλλά και ενοχλητικά βιβλία σχετικά με δυστοπίες (αντιστοίχως, Ο Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος, 1984, Atlas Shrugged και Το Μηδέν και το Άπειρο) που έθιξαν βαθιά φιλοσοφικά ερωτήματα για την ανθρώπινη φύση και έθεσαν το ερώτημα αν ακόμη έχουμε την ικανότητα να ζήσουμε εν ειρήνη.

 

 
Τα Μεγάλα Ερωτήματα
ΠΩΣ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ
LOU MARINOFF
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΛΙΒΑΝΗ 

Εικόνα: https://www.gettyimages.com/detail/illustration/fountain-pen-drop-of-blood-royalty-free-illustration/872687132



Facebook

Instagram

Follow Me on Instagram
  • And those who were seen dancing were thought to be insane by THOSE WHO COULD NOT HEAR THE MUSIC ...

    lecturesbureau: "And those who were seen dancing
were thought to be insane
by THOSE WHO COULD NOT HEAR THE MUSIC ..."
    340
    0
  • Life is so unpredictable that anything is possible .

    lecturesbureau: "Life is so unpredictable that anything is possible ."
    266
    0
  • I LIVE IN MY DREAMS . Other people live in dreams , but not in their own . That's the difference .

    lecturesbureau: "I LIVE IN MY DREAMS .
Other people live in dreams , but not in their own .
That's the difference ."
    348
    2
  • All my life I've looked at words as though I were seeing them for the first time .

    lecturesbureau: "All my life I've looked at words
as though I were seeing them for the first time ."
    257
    0
  • Medicine heals deseases of the body wisdom frees the soul from passions .

    lecturesbureau: "Medicine heals deseases of the body
wisdom frees the soul from passions ."
    493
    1
  • It does not matter how slowly you go so long as you do not stop .

    lecturesbureau: "It does not matter how slowly you go 
so long as you do not stop ."
    352
    2
  • A book read by a thousand different people is a thousand different books .

    lecturesbureau: "A book read by a thousand different people
is a thousand different books ."
    611
    0
  • Our chief want is someone who will inspire us to be WHAT WE KNOW WE COULD BE .

    lecturesbureau: "Our chief want is someone who will inspire us
to be WHAT WE KNOW WE COULD BE ."
    269
    2
  • The bee discovers amid the most pungent flowers and the roughest thorns the smoothest and most palatable honey .

    lecturesbureau: "The bee discovers amid the most pungent flowers
and the roughest thorns
the smoothest and most palatable honey ."
    108
    0
  • Without joy in our heart , our progress in life is slow and uninteresting .

    lecturesbureau: "Without joy in our heart ,
our progress in life 
is slow and uninteresting ."
    220
    0