31 Μαρ ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ (ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ, 436-338 π.Χ.)
Ποιους ανθρώπους τελικά αποκαλώ μορφωμένους.
Πρώτα εκείνους που χειρίζονται με σύνεση τα καθημερινά τους ζητήματα και εκφέρουν ανάλογα με τις περιστάσεις γνώμη σωστή και ικανή να εξυπηρετήσει καλύτερα το συμφέρον.
Έπειτα, εκείνους που συμπεριφέρονται σωστά και δίκαια στα άτομα που συναναστρέφονται, και εκείνους που υπομένουν εύκολα και καρτερικά τους απεχθείς και ενοχλητικούς, και εκείνους που συμπεριφέρονται στους άλλους με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιείκεια και μετριοπάθεια.
Επίσης, εκείνους που κυριαρχούν απόλυτα στις ηδονές και δεν υποκύπτουν στις συμφορές, αλλά τις αντιμετωπίζουν σαν άντρες, με τρόπο αντάξιο της φύσης στην οποία ζούμε.
Τέταρτο και σπουδαιότερο, εκείνους που δεν διαφθείρονται από την ευτυχία, που δεν αφήνουν τον χαρακτήρα τους να αλλοιωθεί, που δεν γίνονται υπερόπτες και που, έχοντας μάθει να μην ξεπερνούν τα όρια του μέτρου, δεν ευχαριστιούνται περισσότερο με τα αγαθά που αποκτούν από εύνοια της τύχης, αλλά με εκείνα που αποκτούν από τη φύση ή την ίδια τους τη φρόνηση.
Οι άνθρωποι των οποίων οι ψυχικές δυνάμεις είναι επιτυχώς εναρμονισμένες όχι με μία από αυτές τις ικανότητες αλλά με όλες, πιστεύω ότι είναι και σώφρονες και τέλειοι άνθρωποι και ότι διαθέτουν όλες τις αρετές. Για τους μορφωμένους, λοιπόν, ανθρώπους αυτές είναι οι απόψεις μου.
ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 1 ΠΛΑΤΩΝ: https://www.lecturesbureau.gr/1/on-education-1732/
ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΞΕΝΟΦΩΝ: https://www.lecturesbureau.gr/1/on-education-1719/
ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΙΣΧΥΛΟΣ: https://www.lecturesbureau.gr/1/on-education-1708/
ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εικόνα: http://staikoslibraries.gr/stage/en/faces/item/418-isokratis.html