26 Φεβ Όπως στα χρηματοοικονομικά, έτσι και στη ζωή. Γιατί οι περισσότεροι χάνουν; Η Θεωρία της Προοπτικής (Prospect Theory)
Η Θεωρία της Προοπτικής (Prospect Theory) κατά την λήψη αποφάσεων
Η Θεωρία της Προοπτικής είναι μια θεωρία συμπεριφορικής χρηματοοικονομικής που ορίζει ότι τα κέρδη και οι απώλειες εκτιμώνται διαφορετικά.
Οι επενδυτές παίρνουν αποφάσεις βασιζόμενοι περισσότερο στα αντιληπτά κέρδη από ότι στις αντιληπτές απώλειες που θα προκύψουν από μια κατάσταση . Έτσι, αν κάποιος έχει την ευκαιρία να διαλέξει ανάμεσα σε δύο ισοπίθανα ενδεχόμενα, το ένα εκφρασμένο με όρους πιθανού κέρδους και το άλλο εκφρασμένο με όρους πιθανής απώλειας, αυτός θα διαλέξει την πρώτη.
Επίσης, είναι γνωστή και με τον όρο “Αποστροφή/απέχθεια απώλειας”. Πιο απλά, οι άνθρωποι τείνουν να απεχθάνονται την απώλεια περισσότερο από ότι απολαμβάνουν ένα ισόποσο κέρδος.
Οι Tversky και Kahneman (1984), υποστηρίζουν ότι οι απώλειες επηρεάζουν συναισθηματικά τον άνθρωπο πολύ περισσότερο από ό, τι ένα ισοδύναμο ποσό του κέρδους. Για παράδειγμα, η πλειοψηφία των ατόμων θα λυπόταν πολύ περισσότερο αν έχαναν 50 ευρώ από ότι αν κέρδιζαν 50 ευρώ, ιδίως σε βάθος χρόνου.
Θεωρία Προοπτικής vs Θεωρία της Αναμενόμενης Χρησιμότητας
Η Θεωρία της Προοπτικής, κατάφερε να φέρει την ψυχολογία πολύ κοντά στην οικονομική ανάλυση περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση. Αν και πολλοί οικονομολόγοι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τη Θεωρία της Αναμενόμενης Χρησιμότητας, η Θεωρία Προοπτικής έχει κερδίσει έδαφος τα τελευταία χρόνια μιας κι έχει μια σταθερή μαθηματική βάση κάτι το οποίο είναι περισσότερο οικείο για τους οικονομολόγους.
Η Θεωρία Αναμενομένης Χρησιμότητας ασχολείται με το πώς θα πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις σε συνθήκες αβεβαιότητας, ενώ η Θεωρία Προοπτικής ασχολείται με το πώς πραγματικά λαμβάνονται οι αποφάσεις.
Συμπέρασμα
Η θεωρία προοπτικής εξηγεί πολλές προκαταλήψεις (biases) οπού οι άνθρωποι βασίζονται κατά τη λήψη αποφάσεων. Η κατανόηση αυτών των προκαταλήψεων μπορεί να βοηθήσει στο να πείσει τους ανθρώπους να αναλάβουν δράση αλλά και να χρησιμοποιηθεί σε πλαίσια όπως οι διαφημίσεις, η οικολογία και η φιλανθρωπία.
Μπορούμε να έχουμε καλύτερη αντίληψη των δεδομένων μας χρησιμοποιώντας οδούς σκέψης που βασίζονται σε πιο ρεαλιστικές υποθέσεις; Εσείς τι πιστεύετε;
Natasha Karatza
ΠΗΓΗ : nutgeunitgreece.com
EIKONA : pinterest.com /pin/115475177940020350/